Nederlandse scholieres zestiende op Europese Wiskunde Olympiade
- Gegevens
MINSK, WIT-RUSLAND – Op de vierde European Girls’ Mathematical Olympiad heeft het Nederlandse team een gedeelde zestiende plaats behaald. Twee Nederlandse wiskundetalenten behaald een eervolle vermelding. Eva van Ammers (17) uit Amsterdam en Elise Sänger (17) uit Baarn wisten beiden één van de zes moeilijke wiskundeopgaven op te lossen en lieten daarmee een grote groep deelneemsters achter zich.
De European Girls’ Mathematical Olympiad vond van 14 tot 20 april plaats in Minsk, Wit-Rusland. Tijdens deze wedstrijd, die jaarlijks wordt georganiseerd om meisjes te stimuleren hun wiskundetalent te benutten, kregen de leerlingen op elk van de twee wedstrijddagen drie zeer pittige wiskundeopgaven om op te lossen. Hiervoor kregen ze beide dagen vier en een half uur de tijd.
Voor iedere opgave waren zeven punten te verdienen. De Nederlandse deelneemsters hebben de volgende resultaten behaald:
- 10 punten – eervolle vermelding: Eva van Ammers (17 jaar, Amsterdam, 6 vwo, Spinoza Lyceum Amsterdam)
- 9 punten – eervolle vermelding: Elise Sänger (17 jaar, Baarn, 6 vwo, Het Baarnsch Lyceum)
- 4 punten: Kirsten Peeters (16 jaar, Rhenen, 5 vwo, RSG Pantarijn Wageningen)
- 2 punten: Christel van Diepen (14 jaar, Malden, 3e klas, Stedelijk Gymnasium Nijmegen)
Lees meer: Nederlandse scholieres zestiende op Europese Wiskunde Olympiade
Uitslag tweede ronde bekend
- Gegevens
Op vrijdag 13 maart werd de tweede ronde van de Wiskunde Olympiade op twaalf universiteiten gehouden. Er waren 1000 leerlingen uitgenodigd op grond van hun score in de eerste ronde; uiteindelijk deden er 945 leerlingen daadwerkelijk mee aan de tweede ronde.
De volgende leerlingen gaan door naar de finale op 18 september aan de TU Eindhoven: de 37 onderbouwleerlingen met 26 punten of meer, de 39 vierdeklassers met 30 punten of meer en de 47 vijfdeklassers met 33 punten of meer. Alle deelnemers ontvangen rond 10 april een brief met hun persoonlijke uitslag. De opgaven en uitwerkingen van de tweede ronde vind je in het archief.
Eén van de doelen van de Nederlandse Wiskunde Olympiade is om talenten op te sporen en het beste uit hen te halen. Toch kan het gebeuren dat een zeer talentvolle leerling door omstandigheden net niet door is naar de finale. We willen zo’n leerling de mogelijkheid bieden om alsnog met een wildcard deel te nemen aan de finale. Als je hiervoor in aanmerking denkt te komen, stuur dan uiterlijk vrijdag 24 april 2015 een motivatiebrief in. Er zijn maximaal tien wildcards beschikbaar. Voor meer informatie over het schrijven en versturen van de motivatiebrief, lees hier verder.
Tweede ronde
- Gegevens
Op vrijdag 13 maart zijn zo'n 1000 leerlingen met elkaar de strijd aangegaan in de tweede ronde van de Nederlandse Wiskunde Olympiade. De wedstrijd vond plaats op 12 universiteiten over het hele land. De opgaven en uitwerkingen zijn terug te vinden in het wedstrijdarchief.
We hebben alle tweederondedeelnemers vooraf gewezen op de mogelijkheid om interactief te oefenen met oude JWO-opgaven. Dit was een proefproject, dus we zijn benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Ben je tweederondedeelnemer? Dan zou je ons erg helpen door deze korte vragenlijst even in te vullen.
Teams voor Benelux- en Europese meisjesolympiade bekend
- Gegevens
De teams voor de European Girls' Mathematical Olympiad (EGMO) en de Benelux Mathematical Olympiad (BxMO) zijn dit weekend geselecteerd.
De vierde editie van de EGMO vindt plaats in Wit-Rusland van 14 t/m 20 april 2015. Het team bestaat uit:
- Eva van Ammers, 6 vwo, Spinoza Lyceum Amsterdam;
- Christel van Diepen, 3 vwo, Stedelijk Gymnasium Nijmegen;
- Kirsten Peeters, 5 vwo, Pantarijn Wageningen;
- Elise Sänger, 6 vwo, Het Baarnsch Lyceum Baarn.
Het team zal worden begeleid door Birgit van Dalen (Universiteit Leiden en Aloysius College Den Haag) en Milan Lopuhaä (Radboud Universiteit Nijmegen).
De zevende editie van de BxMO vindt plaats in Luxemburg van 8 t/m 10 mei 2015. Het team bestaat uit:
- Dirk van Bree, 6 vwo, Twickel College Hengelo;
- Tim Brouwer, 6 vwo, Da Vinci College Leiden;
- Yuhui Cheng, 5 vwo, Wolfert van Borselen Tweetalig Rotterdam;
- Mike Daas, 6 vwo, St. Michael College Zaandam;
- Hugo Melchers, 5 vwo, Augustinianum Eindhoven;
- Levi van de Pol, 2 vwo, Ichthus College Veenendaal;
- Jasper Stammes, 4 vwo, Christelijk Gymnasium Utrecht;
- Michiel Versnel, 5 vwo, Goois Lyceum Bussum;
- Jorke de Vlas, 6 vwo, Pantarijn Wageningen;
- Bob Zwetsloot, 6 vwo, Teylingen College Noordwijkerhout.
Het team zal worden begeleid door Quintijn Puite (Hogeschool Utrecht en Technische Universiteit Eindhoven), Julian Lyczak (Universiteit Leiden) en Daniël Kroes (Universiteit Utrecht).
De opgaven van de selectietoets zijn hier te vinden.
Interactief oefenen voor tweede ronde
- Gegevens
Sinds kort is het mogelijk om interactief te oefenen voor de B-opgaven van de tweede ronde. De eerdere opgaven van de Junior Wiskunde Olympiade zijn opgenomen in een digitale database. Deze opgaven zijn weliswaar meerkeuze, maar verder van een vergelijkbare moeilijkheidsgraad als de B-opgaven van de tweede ronde. (De Junior Wiskunde Olympiade is de finale van de Kangoeroewedstrijd: de beste 100 eersteklassers en de beste 100 tweedeklassers worden hiervoor uitgenodigd.)
Je kunt je eigen oefenwedstrijd samenstellen door verschillende onderwerpen en niveaus te kiezen via http://www.w4kangoeroe.nl/kangoeroe/historie/jwo-interactief-oefenen/. (Dit is de juiste link, in tegenstelling tot de link die in de uitnodigingsbrief voor alle tweederondedeelnemers terecht is gekomen.)
Deze digitale opgavenbank is een pilotproject, gesteund door het ministerie van OCW. We zullen na afloop van de tweede ronde via deze site deelnemers vragen om een korte vragenlijst over hun ervaring in te vullen.
Recordaantal leerlingen bij eerste ronde
- Gegevens
Voor het eerst in de geschiedenis hebben meer dan tienduizend leerlingen meegedaan aan de eerste ronde van de Wiskunde Olympiade! Er deden dit jaar 354 scholen mee met in totaal 10 227 leerlingen.
De volgende leerlingen gaan door naar de tweede ronde: 391 leerlingen uit 5 vwo en 5 havo met 24 punten of meer, 296 leerlingen uit 4 vwo en 4 havo met 21 punten of meer en 313 leerlingen uit de onderbouw met 17 punten of meer. De tweede ronde wordt op 13 maart gehouden op twaalf universiteiten. De beste leerlingen bij de tweede ronde uit elke categorie, zo’n 130 in totaal, worden vervolgens uitgenodigd voor de finale aan de TU Eindhoven op 18 september.
Dit jaar waren er voor het eerst vier scholenprijzen. Er is een scholenprijs voor de beste school overall, de school met de beste onderbouwdeelnemers, de school met de beste vrouwelijke deelnemers en de beste school die in de afgelopen drie jaar voor het eerst (weer) mee is gaan doen aan de Wiskunde Olympiade. Het Lorentz Casimir Lyceum uit Eindhoven heeft het bijzonder goed gedaan. Zij staan op nummer 1 bij de scholenprijs overall, onderbouw en vrouwelijke deelnemers. Omdat een school slechts één scholenprijs kan winnen, gaat de Scholenprijs onderbouw naar de nummer 2, het Christelijk Gymnasium Utrecht. De Scholenprijs voor de meisjes gaat naar het Stedelijk Gymnasium Arnhem en de Scholenprijs nieuwe scholen gaat naar het Christelijk Lyceum Veenendaal.
Pagina 21 van 29