Nieuwsarchief

Het Nederlandse EGMO-team. Van links naar rechts: coach Milan Lopuhaä, Eva van Ammers, Kirsten Peeters, Christel van Diepen en Elise Sänger.MINSK, WIT-RUSLAND – Op de vierde European Girls’ Mathematical Olympiad heeft het Nederlandse team een gedeelde zestiende plaats behaald. Twee Nederlandse wiskundetalenten behaald een eervolle vermelding. Eva van Ammers (17) uit Amsterdam en Elise Sänger (17) uit Baarn wisten beiden één van de zes moeilijke wiskundeopgaven op te lossen en lieten daarmee een grote groep deelneemsters achter zich.

De European Girls’ Mathematical Olympiad vond van 14 tot 20 april plaats in Minsk, Wit-Rusland. Tijdens deze wedstrijd, die jaarlijks wordt georganiseerd om meisjes te stimuleren hun wiskundetalent te benutten, kregen de leerlingen op elk van de twee wedstrijddagen drie zeer pittige wiskundeopgaven om op te lossen. Hiervoor kregen ze beide dagen vier en een half uur de tijd.

Voor iedere opgave waren zeven punten te verdienen. De Nederlandse deelneemsters hebben de volgende resultaten behaald:

  • 10 punten – eervolle vermelding: Eva van Ammers (17 jaar, Amsterdam, 6 vwo, Spinoza Lyceum Amsterdam)
  • 9 punten – eervolle vermelding: Elise Sänger (17 jaar, Baarn, 6 vwo, Het Baarnsch Lyceum)
  • 4 punten: Kirsten Peeters (16 jaar, Rhenen, 5 vwo, RSG Pantarijn Wageningen)
  • 2 punten: Christel van Diepen (14 jaar, Malden, 3e klas, Stedelijk Gymnasium Nijmegen)

De twee Nederlandse topdames vielen maar net buiten de medailles; voor een bronzen medaille waren 11 punten nodig. In totaal ontvingen 30 van de 109 deelneemsters een bronzen medaille, 18 een zilveren medaille en 12 een gouden medaille. In het officieuze landenklassement haalde Nederland een 16e plaats van de deelnemende Europese landen, gedeeld met Zwitserland. In totaal deden 30 teams mee, waaronder enkele gastteams uit onder meer de Verenigde Saten, Japan en Mexico. Het landenklassement werd aangevoerd door Oekraïne, gevolgd door de Verenigde Staten en Servië.

Het Nederlandse team werd begeleid door Birgit van Dalen (Universiteit Leiden en Aloysius College Den Haag) en Milan Lopuhaä (Radboud Universiteit Nijmegen).